Fanø Efterskole Selvevaluering 2010-11/2011-12
Fanø Efterskole har besluttet at evaluere på den del af skolens
værdigrundlag der relaterer sig til værdisætningerne:
• Elevernes muligheder for oplevelse af sig selv
i fællesskabets kraft, styrke og forpligtigelse.
• Elevernes muligheder for at udtrykke sig og
forstå andre gennem dialog, fortælling og debat.
Fanø Efterskole vil anvende Kvalitetsstjerne som redskab i forhold
til at skabe klarhed over:
• Status (hvad har vi gjort hidtil?)
• Kvalitetssikring (det er vellykket
når..)
• Mål (hvad vil vi opnå?)
• Handlingsplan (hvad skal bidrage til mål
opfyldelse?)
• Evalueringsplan (hvordan vil vi
evaluere?)
Selvevalueringsgruppen består af:
2 bestyrelsesmedlemmer, 2 elevrådsrepræsentanter, 2 lærere og
forstander.
Der er gennemført spørgeskemaundersøgelse i forhold til elevernes
trivsel i det lille og i det store fællesskab.
Værdi: " Fællesskabets kraft, styrke og forpligtigelse"
Status:
Det lille fællesskab:
• Værelseskammerat:
- inden skolestart udarbejder eleverne en
personprofil, der danner baggrund for værelsessammensætning
- første aften på efterskolen laves
værelsesregler
- første aften på efterskolen interviewer
værelseskammeraterne hinanden. Interviewet skal bruges til at
fortælle kontaktgruppen om ens værelseskammerat.
- Værelseskammeraterne er i samme
kontaktgruppe
- Det tilstræbes at eleverne bor sammen med en
elev fra en anden årgang
- Voksne hjælper med konfliktløsning i forhold
til værelseskammeraten
- Såfremt der er behov for værelsesbyt,
inddrages alle 4 elever + kontaktlærerne.
- Hjælp/opstramning i forhold til
værelsesrengøring.
• Linjefag
- Skolen tilbyder 5 linjefag - golf, udeliv,
musik, teater og kreativlinje
- Eleverne vælger linjefag for et år
- En linjefagsdag i opstarten og en i
afslutningen
- Linjefagstur i uge 21
• Valgfag
• Kontaktgruppe
• Interesse fællesskab
Det store fællesskab:
• Klassen
• Fællessamling
• Fælles arrangementer
• Weekend arrangementer
• Blive weekender
• Kontaktgruppe arrangementer
• Udflugter
• skitur
mål:
Værelseskammerat:
• På Fanø Efterskole er det et mål at alle
elever har en værelseskammerat, som de føler sig trygge ved.
linjefag
• På Fanø Efterskole er det et mål, at alle
elever har valg et linjefag, der udvikler dem fagligt og
socialt
Tegn:
Værelseskammerat
• På Fanø efterskole vil vi se følgende tegn på
at eleverne føler sig trygge ved deres værelseskammerat:
- færre konflikter ml.
værelseskammeraterne
- værelseskammeraterne hjælper hinanden
- personligt indrettede værelser
- færre værelsesbyt
Evaluering:
Der er gennemført spørgeskema undersøgelse omhandlende elevernes
trivsel i forhold til det store og det lille fællesskab.
Værelseskammerat:
83% af eleverne oplever at de trives med deres roommie, 13% ved
ikke og 4% svarer nej til hvorvidt de trives med deres
roommie.
100% svarer ja til at de kan få hjælp enten hos kontaktlæreren
eller hos en anden voksen, såfremt de har problemer i forhold til
samværet med deres roommie.
Konklusion:
I betragtning af aldersgruppen må det siges at være
tilfredsstillende at 83% trives med deres roommie, og at 100%
oplever, at de kan få hjælp til at løse konflikter i relation til
deres værelseskammerat.
Det er vigtigt at skolen fortsat er bevidst om at støtte og
vejlede eleverne i konflikthåndtering
Handling:
Værelseskammerat:
- inden skolestart udarbejder eleverne en
personprofil, der danner baggrund for værelsessammensætning
- første aften på efterskolen laves
værelsesregler
- første aften på efterskolen interviewer
værelseskammeraterne hinanden. Interviewet skal bruges til at
fortælle kontaktgruppen om ens værelseskammerat.
- Værelseskammeraterne er i samme
kontaktgruppe
- Det tilstræbes at eleverne bor sammen med en
elev fra en anden årgang
- Voksne hjælper med konfliktløsning i forhold
til værelseskammeraten
- Såfremt der er behov for værelsesbyt,
inddrages alle 4 elever + kontaktlærerne.
Hjælp/opstramning i forhold til værelsesrengøring.
Status:
Linjefag:
• Golf, Musik, Udeliv, Kreativ og
teaterlinje
• Eleverne vælger ved indmeldelsen deres
linjefag
• Faget er helårligt
• 2 linjefagsdage
• Linjetur i uge 21
mål:
linjefag
• På Fanø Efterskole er det et mål, at alle
elever har valg et linjefag, der udvikler dem fagligt og
socialt
Tegn:
Linjefag
• Deltager aktivt
- Udvikler deres kompetencer
- Færre linjeskift i utide
Evaluering:
Linjefag:
Der har været mange linjefagsskift i løbet af skoleåret 2010-11.
En del elever har ikke været bevidste om, hvad de forskellige
linjefag indeholdt og hvad de krævede af forudsætninger.
Konklusion:
På baggrund af ovenstående er der behov for at revurdere
linjefagsordningen.
Skolen vil i kommende skoleår være meget opmærksom på
linjefagsordningen. Det skal vurderes hvorvidt linjefag er det
rigtige tilbud til elevgruppen eller om der skal nytænkes i forhold
til udbud og indhold.
Handling:
Linjefag:
Såfremt eleven ikke trives eller det viser sig at eleven ikke har
interesse for det valgte linjefag er der mulighed for:
- at vælge 2 linjefag årligt
- at skifte linjefag halvårligt
- i samråd med linjefagslæreren, kontaktlæreren,
eleven, forældrene og ledelsen findes der et alternativ til eleven
f.eks. praktik, arbejde, praktisk medhjælp på skolen eller
andet.
For hver 13. elev udløses der en ekstra lærer ressource til
linjefaget.
Der indføres 4 linjefagsdage om året - opstart og afslutning på
hver periode.
Der åbnes op for muligheden af gæstelærere på linjefaget.
Der oprettes et nyt linjefag - kokkelinje for 9. og 10.kl
elever
Det skal fremgå af skolens hjemmeside, hvad linjefaget indebærer
og indeholder. Tidligere elever skal kort fortælle/beskrives deres
linjefag og dette skal understøtte linjefagsbeskrivelsen på
hjemmesiden..
Status:
Kontaktgrupper:
• kontaktgruppen består af ml. 8-10 elever
• Kontaktgruppen består af elever fra 8.-9.- og
10.kl
• Kontaktgruppen har duksepligter ca. hver 7.
uge
• Kontaktgruppen skal rengøre et område af
skolen en gang ugentligt.
• Der afholdes møde med kontaktlæreren en gang
om ugen
• Kontaktlæreren er primær voksen for
kontaktgruppeeleverne
• Kontaktgruppen spiser middag samme hver
dag
• Kontaktlæreren deltager i middagen, når
kontaktlæreren er på skolen
• Der afholdes individuelle opstartssamtaler med
kontaktlæreren
• Kontaktlæreren har løbende individuelle
samtaler med kontakteleverne
• Der afholdes trivselssamtaler med
elev-forældre og kontaktlærer i forbindelse med
efterårsferien
• Kontaktlæreren medvirker ved
konfliktløsning
• Kontaktlæreren medvirker hvis en kontaktelev
ønsker at flytte værelse
• Kontakteleven kan flyttes til en anden
kontaktgruppe, hvis og når det vurderes at eleven mistrives i
gruppen eller i forhold til kontaktlæreren
• Kontaktgruppen har en årlig bliveweekend, hvor
kontaktgruppen planlægger weekenden for de øvrige elever
• Kontaktgruppen arrangerer et fælles
arrangement, der afholdes en hverdags aften
• Hen over året afholdes der forskellig
kontaktgruppe dyster
• I december er der julekalender aktivitets
gaver til kontaktgruppen
Mål:
Kontaktgrupper:
• På Fanø Efterskole er det et mål, at den
enkelte elev oplever et særligt fællesskab i kontaktgruppen.
• På Fanø Efterskole er det et mål at den
enkelte elev får et særligt tillidsforhold til kontaktlæreren
• På Fanø efterskole er det et mål at eleven
oplever sig som værende en del af et tryg og forpligtende
fællesskab
Tegn:
Kontaktgrupper.
• At der bakkes op om fælles aktiviteter i
kontaktgruppen (arrangementer, pligter, måltider osv.)
• At kontakt eleverne primært søger
kontaktlæreren, når han/hun har brug for hjælp.
Evaluering:
Der er gennemført spørgeskema undersøgelse omkring elevernes
trivsel i relation til kontaktgruppen/kontaktlæreren.
Handling:
Kontaktgruppe:
• I opstart perioden (introforløb) skal der
afholdes en kontaktgruppe dag, hvor elever og K.lærer rystes sammen
og lærer hinanden at kende.
• Ca. hver 6. uge skal der afholdes et
kontaktgruppe arrangement - kun for kontaktgruppen og
kontaktlæreren. Det er gruppen der i samarbejde med læreren
aftaler, hvad de skal lave.
• Det er VIGTIGT at kontaktlæreren samtaler med
sine elever en gang ugentligt. Dette gøres i den tid der er afsat
til kontaktgruppemøde og områderengøring. Der er afsat 1 time og 45
min.
Regler
Euforiserende stoffer er forbudt på Fanø Efterskole. Ved begrundet
mistanke om rusmidler på værelset, har det pædagogiske personale og
forstander ret til ransagning af værelset, og der kan kræves
foretaget en test af eleven (forældre tilladelse indhentes).
Ved overtrædelse af reglerne om f.eks. tyveri, vold og brug
af euforiserende stoffer kan der ske bortvisning af den/de
involverede parter.
Øl, vin, spiritus er ikke tilladt for elever på Fanø Efterskole. Skolen har en alkoholpolitik som bevirker, at hvis den ikke overholdes, kan det medføre bortvisning fra skolen. Overtrædes reglerne, vil forældrene blive kontaktet.